Naše porozumění procesu změny nám umožní odhadnout, v jaké fázi se klient nachází a dle toho reagovat. Výzkumy ukazují, že lidé, kteří slyší sami sebe nahlas vyjádřit své představy o změně a určitý závazek, mají větší pravděpodobnost, že tuto změnu skutečně provedou.
Dále se klade důraz na to, abychom se vyhnuli „napravování“ a nevyžádaným radám, či dobře míněnému „vyhrožování“, které zákonitě narušují vzájemnou spolupráci.
V rámci motivačních rozhovorů empatickým způsobem podporujeme klienty, aby mluvili o svých potřebách a důvodech, proč se chtějí změnit. Navozené uvědomění urychluje proces změny. Úkolem pracovníka je pomocí naučených způsobů rozvinout rozhovor o změně a závazku.
Motivační rozhovor je obecně krátkodobé poradenství, které se odehrává v průběhu několika sezení, ale její principy lze s klienty používat úspěšně neustále.
Díky těmto intervencím lze zásadně ovlivnit způsob naší práce v prospěch náš (menší námaha, možnost opřít se o tento přístup) a klienta (dopad na změnu).